Joga czy pilates – co wybrać? Czym się różni joga od pilatesu? Najważniejsze różnice między jogą a pilatesem.

Joga i pilates – czym się od siebie różnią?

Joga i pilates to  podobne do siebie aktywności, ale cel każdego z tych treningów jest zupełnie inny. Zastanawiasz się, co wybrać? Czy lepsza dla Ciebie będzie joga, czy pilates? Niektóre pozycje i ćwiczenia znajdziesz w obu dyscyplinach, jednak ich główne założenia znacznie się od siebie różnią.

Czym się różni joga od pilatesu?

Joga nie skupia się wyłącznie na wykonywaniu ćwiczeń, joga jest czymś więcej – to  filozofia, której  źródło wywodzi się z kultury Wschodu. Joga dąży do budowania samoświadomości ciała i kontroli zmysłów poprzez medytację,  wykonywanie określonych pozycji, czyli asan oraz  stosowanie właściwych  technik oddechowych. Celem jogi jest poznanie własnego ciała i jego możliwości oraz  zdobycie umiejętności skupiania się na swoich potrzebach – fizycznych i duchowych. Joga uczy uważności, czyli maksymalnego  skoncentrowania się na chwili obecnej  i odsunięcia na bok codziennych trosk. Prowadzi to do pełnego relaksu, odprężenia fizycznego i psychicznego, co w efekcie skutkuje poprawą kondycji i samopoczucia. W przeciwieństwie do jogi, pilates wywodzi się z kultury Zachodu, a dokładnie z Niemiec, gdzie ma swój początek. Twórcą pilatesu jest niemiecki sportowiec, który połączył elementy jogi i baletu z ćwiczeniami izometrycznymi, polegającymi na naprzemiennym napinaniu i luzowaniu poszczególnych partii mięśniowych bez zmiany odległości ich przyczepów.  Trening izometryczny to  trening statyczny, nie wymaga dynamicznych ruchów do uzyskania napięcia mięśniowego. Ćwiczenia polegają na tym, że mięśnie są napięte, ale nie zmienia sie ich długość.

Joga czy  pilates – główne cele treningów

Zarówno joga, jak i pilates są dyscyplinami, których treningi nie wymagają specjalnych warunków i nie generują kosztów. W obu przypadkach nie potrzebny jest  żaden specjalistyczny sprzęt, wystarczy mata i swobodny, sportowy strój.
  Posprzątaj swój umysł w 5 krokach!
Dla początkujących ważne jest, by zaczynać treningi pod okiem doświadczonego instruktora, jednak z biegiem czasu można ćwiczyć samodzielnie w domowym zaciszu. Zachęcamy do korzystania z treningów online prowadzonych przez nauczycieli z  naszego studia, oferujemy pełen przekrój zajęć, na każdy etap zaawansowania Joga online / Barre/ Pilates/ HIT Podstawą treningu jogi i pilatesu  jest obciążenie ciała, ale ćwiczenia te –  mimo podobieństw – mają odmienny cel, jaki?
  • Joga – uspokaja ciało, relaksuje, wydłuża mięśnie. Wykonywanie odpowiednich asan zwiększa elastyczność i równowagę ćwiczącego. Właściwa technika oddechowa zmniejsza napięcie i stres, wspomaga uważność.
  • Pilates – wzmacnia mięśnie, przez co poprawia wytrzymałość i kondycję. W pilatesie znajdziesz wiele pozycji zaczerpniętych z jogi, ale sam trening jest  bardziej dynamiczny, a wysiłek intensywniejszy.

Joga czy pilates – co lepsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wiele zależy od Ciebie –  jaki efekt chcesz osiągnąć  poprzez treningi i co jest Twoim celem.
  • Joga relaksuje, zwiększa świadomość ciała, nadaje gibkości, uczy zachowania równowagi, rozluźnia fizycznie i psychicznie. Jogę dedykuje się osobom znerwicowanym, zestresowanym, chcącym się wyciszyć. Joga  przynosi ulgę przy dolegliwościach ze strony kręgosłupa i doskonale poprawia ogólną  kondycję oraz sylwetkę.
  • Pilates rozciąga i wzmacnia mięśnie, ale nie prowadzi do ich nadmiernej rozbudowy. Pilates uelastycznia ciało, poprawia jędrność skóry, redukuje tak powszechne dzisiaj  dolegliwości bólowe okolicy lędźwiowej kręgosłupa oraz modeluje postawę ciała.

Kto może ćwiczyć jogę i pilates?

W obu przypadkach praktycznie nie ma ograniczeń wiekowych, ani żadnych innych.  Rodzaj treningu należy dobrać do własnych upodobań i predyspozycji lub potrzeb zdrowotnych. Zarówno pilates, jak i joga pomogą osobom zmagającym się z różnymi dolegliwościami lub walczącym o  redukcję wagi. Z tych aktywności mogą korzystać osoby lubiące spokojne, ale intensywne ćwiczenia. Pilates jest wśród sportowców  częstym uzupełnieniem codziennych treningów, natomiast joga będzie idealnym wyborem dla osób potrzebujących harmonii i wyciszenia.
  Joga a odchudzanie, czyli wpływ jogi na Twoją sylwetkę
Obie aktywności odciążają kręgosłup, a joga dodatkowo redukuje stres, lęk i pomaga w walce z depresją. Według joginów stan naszego umysłu wpływa na zdrowie fizyczne i odwrotnie, dlatego głównym celem uprawiania jogi jest uzyskanie równowagi między ciałem a duchem. Warto pamiętać, że i joga, i pilates dają ogromne korzyści zdrowotne zapewniając sprawność na długie lata i prowadząc do poprawy ogólnego stanu zdrowia oraz lepszej jakości życia. Nie czekaj zatem i zapisz się na zajęcia  – musisz sprawdzić na własnej skórze,  która z tych technik będzie lepsza dla Ciebie. Zobacz również:
Share on facebook
Share on twitter

Ostatnie wpisy

Przewiń do góry

Śródmieście

Mokotów

Zaloguj się