Joga a odchudzanie. Czy joga odchudza? To najczęściej zadawane pytanie na pierwszych treningach jogi, ponieważ z reguły jedną z głównych przyczyn podjęcia aktywności fizycznej jest chęć pozbycia się zbędnych kilogramów i uzyskania smukłej sylwetki. Zgrabna figura jest oczywiście ważna, ale nadmiar kilogramów to przede wszystkim złe samopoczucie i ryzyko utraty zdrowia, dlatego warto o to zadbać.

Joga a odchudzanie

Nie chudnie się ani łatwo, ani szybko. Przynajmniej jeśli mówimy o procesie bezpiecznym dla organizmu i jego funkcjonowania. Nasze ciało nie lubi gwałtownych zmian i nagłych restrykcji (stąd tak częsty efekt jo – jo  po powrocie do wcześniejszych przyzwyczajeń – sprzed odchudzania ), ale lubi spokój i wypracowany, stały rytm, a to właśnie zapewnia mu joga.

W jaki sposób joga pomaga schudnąć?

Dzięki jodze proces odchudzania może przebiegać kompleksowo, na wielu płaszczyznach jednocześnie i dlatego są większe szanse na oczekiwany efekt ćwiczeń, czyli redukcję kilogramów. Popularność jogi wśród kobiet bierze się poniekąd z faktu, że praktyka asan wpływa na zwiększenie siły mięśni przy ich jednoczesnym wysmukleniu, bez  budowania nadmiernej muskulatury.
Jakie inne korzyści daje uprawianie jogi w aspekcie redukcji masy ciała i poprawy sylwetki?

Joga ma pozytywny wpływ na  metabolizm

Pomaga przywrócić jego naturalny rytm. Dla metabolizmu duże znaczenie ma ruch, a ćwiczenia oparte na określonych pozycjach z uwzględnieniem skłonów, wyginania pleców i skrętów tułowia korzystnie działają na narządy wewnętrzne dotleniając je i mobilizując do lepszej pracy.

Joga poprawia sylwetkę

Odpowiednie wykonywanie asan wymusza przyjmowanie prawidłowej  postawy ciała, czyli wyprostowanych pleców przy ” wciągniętym ” brzuchu. Właściwa sylwetka wzmacnia mięśnie brzucha, odciąża odcinek lędźwiowy i zapobiega garbieniu się. Taka postawa ma również znaczenie psychologiczne – zwiększa zadowolenie z własnego wyglądu i buduje pewność siebie.

Joga buduje równowagę między ciałem i duchem.

Odpowiednie ćwiczenia oddechowe (pranajama ) pomagają w uzyskaniu odprężenia i relaksacji umysłu. Joga redukuje stres, który – jak wiemy – często jest przyczyną przybierania na wadze w wyniku ” zajadania” złych emocji.
  Posprzątaj swój umysł w 5 krokach!

Joga poprawia jakość snu

Kolejny element, który bezpośrednio wpływa na naszą relację z jedzeniem.  Osoba z deficytem snu chętniej sięga po niezdrowe przekąski, a jej apetyt wymyka się spod kontroli, co od razu widać na wadze. A co ma do tego joga? Zależność jest oczywista –  praktyka może poprawić jakość snu. Wieczorem wykonuj regularnie  wybrane pozycje relaksacyjnej praktyki jogi, co pozwoli Ci się wyciszyć i rozluźnić, a przez to przygotować do snu. Dbając o dobry, zdrowy sen wspierasz proces odchudzania.

Joga a układ hormonalny

Joga ma pozytywny wpływ na procesy hormonalne zachodzące w naszym organizmie, w przeciwieństwie do stresu i nadmiernej masy ciała, które równowagę hormonalną zaburzają. Praktyka jogi pomaga pokonać stres, a tym samym zmniejszyć poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, którego nadmiar jest odpowiedzialny m.in. za przybieranie na wadze.

Joga vs insulinooporność

Insulinooporność jest zaburzeniem metabolicznym, które dotyczy coraz większej liczby osób. Objawia się m.in.  szybkim wzrostem masy ciała, przy czym pozbycie się nadmiaru kilogramów jest szalenie trudne. Jaki to ma związek z jogą? Otóż kolejnym hormonem, na który ma wpływ jest insulina, której  nadmiar jest stanem patologicznym i informuje o tym, że w organizmie znajduje się za dużo cukru i należy przekształcić go w tłuszcz.  Tkanka tłuszczowa najczęściej gromadzi się  w okolicy talii wywołując niebezpieczną dla zdrowia otyłość brzuszną, która z kolei zmniejsza wrażliwość komórek na insulinę.  Takie błędne koło przerwać może  umiarkowana aktywność fizyczna i to kolejny argument za regularnymi treningami jogi.

Wpływ jogi na wybory żywieniowe

Nie chodzi o wprowadzanie restrykcyjnych diet, które i tak na dłuższą metę nie mają racji bytu. Joga uczy uważności, skupienia się na potrzebach swojego ciała i świadomego decydowania, co jest dla niego najlepsze. Modyfikacja dotychczasowego modelu żywienia jest niezbędna w procesie odchudzania, a jednocześnie przeprowadzona rozważnie pozwoli uniknąć efektu jo – jo. Najlepiej, aby nowe zwyczaje żywieniowe wraz z regularnymi treningami jogi zostały z nami na zawsze.
  Muzyka do jogi - jak wybrać właściwy gatunek

Czy joga pozwala schudnąć – podsumowanie

Dzięki jodze możesz wymodelować swoją sylwetkę i pozbyć się zbędnych kilogramów. Regularna praktyka usprawnia, rozciąga i wzmacnia ciało, wpływa na poprawę funkcjonowania narządów wewnętrznych, a w konsekwencji usprawnia metabolizm. Joga pozwala na budowanie samoakceptacji, co ma szczególne znaczenie dla równowagi emocjonalnej i zachowania prawidłowych relacji z jedzeniem. Jogę można praktykować wszędzie, ale pierwsze kroki warto stawiać pod czujnym okiem doświadczonego nauczyciela – zapraszamy do naszego studia, gdzie w cudownej atmosferze zadbasz  o swoją figurę i sprawność fizyczną oraz pozwolisz umysłowi na głęboki reset i relaks.
Share on facebook
Share on twitter

Ostatnie wpisy

Przewiń do góry

Śródmieście

Mokotów

Zaloguj się