Muzyka do jogi. Podczas sesji jogi należy zadbać o odpowiednią muzykę towarzyszącą ćwiczeniom i medytacji.  Jej zadaniem jest mobilizować do aktywności i wspierać podczas treningu, nie może przeszkadzać ani dekoncentrować. Standardowo mamy dwie możliwości – wybieramy muzykę samodzielnie kierując się wyłącznie własnym gustem muzycznym i aktualnym nastrojem albo decydujemy się zaufać autorom gotowych składanek do medytacji i jogi, które możemy nabyć zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Oferta  muzyki do jogi jest ogromna,  a w sklepach muzycznych poświęcone jej są całe działy, więc wybór nie powinien nikomu sprawić problemu.

Muzyka do jogi

Czym się kierować wybierając muzykę do jogi?

Muzyka odpowiednia do jogi często określana jest jako relaksacyjna i w sumie jest to adekwatna klasyfikacja, ponieważ sprawdza się podczas  treningu i medytacji oraz  idealnie pasuje do  relaksu na kanapie.
Muzyka do jogi
Muzyka do jogi
Być może posiadasz własną, imponującą kolekcję płyt, ale co w przypadku, gdy akurat  znudzi  się to, co dobrze znane i wiele razy słuchane? Warto mieć wyjście awaryjne i np.  poszukać wcześniej odpowiedniej stacji radiowej z nastrojową muzyką. Jaka powinna być muzyka do jogi i medytacji?
  • Najlepiej sprawdza się muzyka instrumentalna – brak tekstu sprzyja skupieniu się na wykonywanych zadaniach, natomiast jakiekolwiek słowa powodują, że całkiem instynktownie i podświadomie kierujemy na nie uwagę, co  generalnie przeszkadza i zakłóca uważność podczas treningu.
  • Muzyka powinna być łagodna, delikatna, pozbawiona zbyt wysokich dźwięków i  wyciszona – tylko wtedy ułatwia zmniejszenie napięcia psychicznego, relaksuje i pomaga w maksymalnym skupieniu na chwili obecnej.
  • Podczas sesji jogi muzyka pełni rolę tła, może też  narzucać tempo wykonywania poszczególnych ruchów ciała.
  • Najczęściej wybierane są wschodnie i indyjskie utwory instrumentalne oraz nagrania realistycznych odgłosów natury – szum morza, deszcz, woda szemrząca  w strumyku.
  Joga a odchudzanie, czyli wpływ jogi na Twoją sylwetkę
Właściwy muzyczny repertuar jest niezwykle istotny zarówno  dla  pełnego zaangażowania w wykonywanie asan, jak i dla równowagi emocjonalnej, ponieważ pozwala na skuteczne  oderwanie  się od trudności dnia codziennego. Podczas praktyki domowej tylko Ty decydujesz, jaki rodzaj muzyki będzie Ci towarzyszył danego dnia, natomiast w przypadku zajęć w grupie wybór należy do instruktora. Zazwyczaj stawia on na najbardziej uniwersalną muzykę, aby trafić w gust jak największej grupy  uczestników zajęć. Muzyka pomaga nauczycielowi w prowadzeniu treningu,   bowiem w zależności od swojego rodzaju albo wycisza i ułatwia wejście w stan medytacji albo wręcz przeciwnie – dodaje energii i zwiększa dynamikę ciała.

Odpowiednia muzyka do jogi

Aby trening przebiegał harmonijnie należy dopasować rodzaj muzyki do rodzaju jogi. Joga ma wiele odmian, więc te   bardziej dynamiczne  potrzebują utworów o szybkim tempie, które narzucają większą ekspresję przy zmianie asan.  Natomiast spokojne i bardziej statyczne  odmiany jogi potrzebują łagodnej muzyki o wolniejszym rytmie. Większość odmian jogi polega na powolnych, płynnych i harmonijnych ruchach ciała, a muzyka powinna maksymalnie  wpasować się w ten klimat. Podczas jogi muzyka nie może być na pierwszym miejscu, to błąd.  Jeśli jest zbyt głośna lub w jakiś sposób rozprasza ćwiczących – należy ją zmienić albo w ogóle wyłączyć. Muzyka w jodze powinna być tłem, niczym więcej.

Joga z muzyką czy joga w ciszy – co lepsze?

Relaksujące, delikatne dźwięki wpływają korzystnie na psychikę i wielu praktykujących jogę uważa, że pomagają w osiągnięciu skupienia.  Na zajęciach instruktorzy korzystają z tła muzycznego dopasowanego do rodzaju uprawianej jogi, jednak równie często jogę ćwiczy się w ciszy. Całkowita cisza ma swoje zalety – nie rozprasza i stwarza doskonałe warunki do osiągnięcia stanu medytacji. Zwolennicy ciszy twierdzą, że potrzeba ” wyłączenia się ” wyklucza obecność muzyki, ponieważ dostarcza ona bodźców nie sprzyjających utrzymaniu koncentracji na najważniejszym aspekcie jogi –  uważności i harmonii ciało – umysł.  Według nich zaangażowanie zmysłów w słuchanie muzyki sprawia, że mniej uwagi poświęcone jest na wykonywanie ćwiczeń, które sprowadzane są do mechanicznych i bezrefleksyjnych powtórzeń.
  Sześć porannych rytuałów, które warto wprowadzić już dziś
Ostateczny wybór pozostaje w gestii praktykujących – niektórym muzyka pomaga, innym  przeszkadza w osiągnięciu skupienia, dużo zależy od cech indywidualnych i stopnia zaawansowania. Zobacz również:
Share on facebook
Share on twitter

Ostatnie wpisy

Przewiń do góry

Śródmieście

Mokotów

Zaloguj się